Ga direct naar de inhoud.

Bescherm uw merk tegen misbruik via AdWords

Gebruik van merken in AdWords: wat mag wel en niet?

Om hun vindbaarheid te vergroten maken veel organisaties gebruik van advertenties op google: de AdWords. Als er op één van de opgegeven zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Er wordt betaald per keer dat een persoon op de advertentie klikt. Is er sprake van inbreuk als een concurrent de merknaam van een ander gebruikt in de AdWords? Vraag een offerte via het contactformulier onderaan deze pagina aan en wij brengen uw rechtspositie helder voor u in kaart.

Kan een merkhouder een verbod afdwingen zijn merknaam in AdWords te gebruiken?

Deze vraag werd voorgelegd aan het Hof van Justitie in een zaak die merkhouder Louis Vuitton had aangespannen tegen Google. Louis Vuitton was namelijk van mening dat Google met AdWords iedere adverteerder de mogelijkheid biedt zoekwoorden te kopen, die bestaan uit ingeschreven merken. Bij het Hof ving Louis Vuitton bot: Google pleegde geen merkinbreuk. Het aanbieden van advertentieruimte is namelijk niet eenzelfde activiteit of soortgelijke waren of diensten is, waarvoor het merk is ingeschreven.

De adverteerders zelf, die andermans merk in AdWords gebruiken, zouden volgens het Hof van Justitie zich wél schuldig kunnen maken aan merkinbreuk, ook al is het merk alleen in het zoekveld zichtbaar en niet in de advertentie of de webpagina van de concurrent zelf.

Er is sprake van merkinbreuk als is voldaan aan twee voorwaarden:

  • als de adverteerder dezelfde waren of diensten aanbiedt, als waarvoor het concurrerende merk is ingeschreven, én
  • de adverteerder het de gemiddelde internetgebruiker moeilijk of onmogelijk maakt de herkomst van de diensten of waren te achterhalen. Oftewel: de adverteerder wekt over de herkomst een verkeerde indruk of blijft hierover te vaag, zodat er verwarring kan ontstaan over de vraag, of de adverteerder een economische band met de merkrechthebbende heeft of gewoon een concurrent is. 

Wat als de merknaam wordt gebruikt voor het aanbieden van namaakartikelen?

Als adverteerders een concurrerende merknaam als zoekwoord in AdWords gebruiken voor het aanbieden van imitatie artikelen, dan is er in ieder geval sprake van merkinbreuk. Google zelf hoeft echter pas de advertenties te blokkeren als de merkhouder dit aantoont. Google hoeft niet bij voorbaat ieder gebruik van AdWords te controleren op merkinbreuk.

En wat als niet het merk zelf, maar een typo (veelgemaakte verschrijving) van het merk wordt gebruikt?

Ook dan kan sprake zijn van merkinbreuk, als er sprake is van verwarringsgevaar. Dit gevaar wordt bepaald door de mate van overeenstemming tussen het merk van de concurrent en het typo-AdWord, of dezelfde of soortgelijke waren worden aangeboden en de mate van onderscheidingskracht van het merk van de concurrent. Het gebruik als AdWord van de zoekwoorden “portacabin”, “portokabin” en “portocabin”, als variant op het merk “portakabin”, zou aldus een merkinbreuk kunnen opleveren, tenzij de adverteerder een gegronde reden heeft voor het merkgebruik. Bijvoorbeeld als een adverteerder tweedehands producten van de merkhouder verkoopt, kan dat een reden zijn waarom hij wèl het merk als AdWord mag gebruiken, voorzover het gebruik van het AdWord geen afbreuk doet aan de reputatie van dat merk.

Bottom line: Wanneer is merkgebruik in AdWords wel toegestaan?

Gelet op diverse rechtspraak over het gebruik van merken in AdWords geldt voor de onderstaande situaties dat deze geen merkinbreuk vormen. De adverteerder die een concurrent is van de merkhouder mag het merk als zoekwoord selecteren:

  • tenzij de adverteerder in de advertentie zijn eigen merk of handelsnaam duidelijk vermeldt (dit geldt ook voor de URL);
  • de handelswaren van de adverteerder op zodanige wijze worden aangeboden, dat voor het publiek duidelijk is dat er geen economische band met de merkhouder bestaat;
  • het merk van de merkhouder zelf niet in de advertentie wordt genoemd;
  • de aangeboden handelswaren als alternatief van de handelswaren van de merkhouder worden aangeboden (het aanbieden van namaakartikelen vormt dus wel een merkinbreuk);
  • én dat de advertentie voldoet aan de regels van de vergelijkende reclame (het mag niet misleidend, verwarrend of denigrerend zijn ten opzichte van de merkhouder).

Heeft u vragen over uw rechtspositie bij het gebruik van AdWords?

Bent u een merkhouder, die ondersteuning zoekt bij het optreden tegen een adverteerder, of u bent een concurrent, die advies wil krijgen over de toelaatbaarheid van een gewenste reclame-uiting met verwijzing naar een ander merk? Wij helpen u graag! Vraag een offerte aan via onderstaand contactformulier en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Meer informatie

De aanpak van NewBaze bij inbreuk via AdWords:

  • U weet meteen wat uw rechtspositie is
  • Wij kijken samen met u naar de mogelijkheden die het beste passen bij uw organisatiedoelen
  • Onze oplossingen zijn praktisch en doeltreffend
  • Wij maken heldere afspraken met u over de kosten
  • Altijd persoonlijk contact en korte lijnen
×
NewBaze.nl maakt gebruik van cookies. Bij gebruik van onze website gaat u ermee akkoord dat we deze cookies plaatsen en daarmee gegevens verzamelen. Op deze manier krijgen we een goed beeld van u als bezoeker en kunnen we u een optimale gebruikerservaring bieden.
Lees meer over cookies