Ga direct naar de inhoud.

Wapen uzelf tegen copycats

Hoe beschermt u uw merk en voorkomt u merkinbreuk?

Als de producten die u aanbiedt succesvol zijn, kunnen deze door anderen worden gekopieerd en onder eenzelfde of vergelijkbare naam of beeldmerk worden verkocht om van uw succes te profiteren. In tegenstelling tot uw handelsnaam, geeft uw (eerdere) gebruik van een merk geen enkele voorsprong of recht. Alleen door het op juiste wijze deponeren van uw merk in nationale of internationale merkenregisters wordt uw merk beschermd.

Wat kan als merk gedeponeerd worden?

Alleen een teken, waarmee een product of dienst zich onderscheidt van het product of de dienst van de concurrenten, kan gedeponeerd worden als merk. Dit kunnen benamingen, tekeningen, afdrukken, stempels, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakkingen en alle andere voor grafische voorstelling vatbare tekens zijn,  die dienen om het verschil van de waren van een onderneming te duiden. Zelfs geuren, kleuren of klanken kunnen als merk geregistreerd worden.

Ook de handelsnaam kan als merk geregistreerd worden. In een klein bedrijf is de naam van een product of dienst vaak gelijk aan de handelsnaam van het bedrijf. Dan kan registratie zinvol zijn.  Maar ook als de handelsnaam als een soort 'betrouwbare afzender' voor andere merken in de onderneming wordt gebruikt, is registratie van de handelsnaam verstandig. Unilever is als merk geregistreerd, maar produceert andere merken, zoals Calvé en Unox.

Registratie van beschrijvende naam niet mogelijk

Een beschrijvende naam voor producten of diensten kan niet geregistreerd worden, omdat deze dan niet onderscheidend genoeg is. Zo zal supermarktketen Marqt haar naam niet als woordmerk kunnen registreren. Veel ondernemers hebben juist gekozen voor een beschrijvende bedrijfs-, product- of dienstnaam omdat die ervoor zorgt dat mensen meteen weten wat ze te bieden hebben. In combinatie met een beeldmerk (logo) kan het merk wel vastgelegd worden, maar optreden tegen het gebruik van het woord “markt” door andere supermarktketens zal dan niet succesvol zijn.

Logo, verpakking en vorm

Een veel gedeponeerd merk betreft een beeldmerk. De roodgele schelp van Shell is duidelijk herkenbaar voor het publiek, waardoor Shell zich van haar concurrenten kan onderscheiden. Ook het ontwerp van vorm of de verpakking van het product kan onderscheidend genoeg zijn om als merk gedeponeerd worden. Denk aan het kenmerkende Coca Cola flesje. Dat de grenslijn of een vorm nu wel of niet als merk kan worden beschermd, is dun. Zo kwam Mars met succes op tegen de merkregistratie van de driehoekige vorm van het merk Toblerone.

Het voordeel van een vormmerk boven een bescherming via het auteursrecht, het modellenrecht en het octrooirecht, is dat deze laatste rechten na enige tijd aflopen, terwijl een vormmerkregistratie in principe oneindig worden verlengd. Het registreren van een vormmerk zal om deze redenen echt zeer duidelijk onderscheidend moeten zijn, wil een registratie kunnen worden verkregen Als een merk niet onderscheidend genoeg is, of misleidend is voor het publiek, zal een merk niet geregistreerd kunnen worden.

Waarom is het verstandig een merk te deponeren?

De registratie van een onderscheidend merk is relatief eenvoudig en de daaraan verbonden kosten zijn ook niet al te hoog. Toch hebben veel ondernemers hun merk niet geregistreerd. Niet altijd is dit een verstandig besluit. Wat zijn de voordelen van een merkregistratie?

Optreden tegen inbreuk alleen met geregistreerd merk

Zonder een registratie van uw merk in het land, waar u uw producten of diensten levert, is uw optreden tegen het gebruik van uw merk door anderen niet kansrijk. Om te bewijzen dat u (merk)rechthebbende bent, dient u te beschikken over een geldige registratie (depot). Afhankelijk van de omvang van uw afzetmarkt kunt u uw registratie laten gelden voor de Benelux, voor Europa of zelfs wereldwijd. De registratie van uw merk is dan een kleine investering om de veel grotere investering in al uw marketinginspanningen veilig te stellen.

Depot biedt ook andere voordelen

Nadat u uw merk heeft gedeponeerd, kunt u uw merk verkopen of het in licentie geven. Een geregistreerd merk vertegenwoordigt immers een bepaalde handelswaarde. In combinatie met een bepaalde winkelformule (producten en/of diensten), kan het merk als franchise worden geëxploiteerd.

Naast franchising is het voor bekende personen in de sport of de media mogelijk om hun naam als merk te deponeren en vervolgens te merchandisen. Zo hebben André van Duin, Linda de Mol en Katja Schuurman hun naam als merk gedeponeerd om de verkoop van producten zonder hun toestemming gemakkelijker te bestrijden, maar ook om de mogelijkheid te creëren hun naam in licentie te verbinden aan diverse producten. 

Wilt u uw merk beschermen?

Overweegt u uw merk te registreren? Of heeft u uw merk al geregistreerd en zoekt u ondersteuning bij het aanpakken van anderen, die inbreuk maken op uw recht? Vraag de gratis checklist merkbescherming aan of vraag een offerte aan via onderstaand contactformulier voor een effectieve bescherming van uw merk.

Meer informatie

Met een advies van NewBaze over merkbescherming:

  • Weet u meteen of u uw merk kunt deponeren
  • Ontdekt u ook wat u met een merkenrecht kunt
  • Begrijpt u welke verschillende uitingsvormen u als merk kunt deponeren
  • Begeleiden wij u in de te nemen stappen voor een goede merkregistratie

 

×
NewBaze.nl maakt gebruik van cookies. Bij gebruik van onze website gaat u ermee akkoord dat we deze cookies plaatsen en daarmee gegevens verzamelen. Op deze manier krijgen we een goed beeld van u als bezoeker en kunnen we u een optimale gebruikerservaring bieden.
Lees meer over cookies