Ga direct naar de inhoud.

Nieuws

NewBaze houdt u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en relevante discussies op het gebied van arbeidsrecht, vastgoed en huurrecht, contractenrecht, intellectueel eigendom, juridisch risicomanagement en privacyrecht.

Wilt u meer weten over NewBaze? Lees meer over ons.

Claim Max Verstappen voor reclame PicNic toegewezen

In september vorig jaar zond supermarktketen Jumbo een reclamefilmpje uit, waarin te zien was dat Max Verstappen voor Jumbo razendsnel de boodschappen thuisbezorgde. PicNic, een pas opgerichte online supermarkt, had een remake van dit filmpje gemaakt, met een lookalike van Max Verstappen, die op zijn gemak voor PicNic de boodschappen bezorgde. Het filmpje was alleen op hun facebookpagina gezet en volgens PicNic alleen bedoeld voor het eigen personeel. Wat begon als een ludieke grap eindigde gisteren in een vonnis van de rechtbank, waarin is geoordeeld dat PicNic hiermee onrechtmatig heeft gehandeld tegenover Max Verstappen.

Schending portretrecht

Artikel 21 Auteurswet bepaalt dat indien een portret is vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, openbaarmaking daarvan niet geoorloofd is, voor zover een redelijk belang van de geportretteerde zich tegen openbaarmaking verzet. Hoewel in het filmpje van PicNic geen beelden van de echte Max Verstappen zijn gebruikt, maar van een sterk gelijkend persoon, is volgens de rechtbank het portretrecht van Max toch geschonden. Door het gebruik van dezelfde karakteristieke uiterlijkheden van Max, zoals dezelfde pet, dezelfde raceoutfit, dezelfde haarkleur, hetzelfde silhouet en hetzelfde postuur, staat vast dat het de bedoeling van PicNic was om het beeld van Max Verstappen op te roepen voor de kijkers van het filmpje.

Schadevergoeding

Als schending van het portretrecht vaststaat, wordt in de regel een schadevergoeding toegekend ter hoogte van het bedrag dat de geportretteerde normaal gesproken zou hebben ontvangen, als deze wel de vereiste toestemming had verleend. Max Verstappen had in de procedure een bedrag van maar liefst € 350.000,- geëist en baseerde dit op een rapport van een sportbemiddelingsbureau, dat kennis had van de gemiddelde fees van sporters voor reclame-uitingen. Omdat dit bureau ook werkte voor Jumbo, de exclusieve sponsor van Max Verstappen, achtte de rechtbank het onderzoek niet onafhankelijk. De rechtbank heeft het oordeel over de hoogte van de schadevergoeding aangehouden en Max Verstappen in de gelegenheid gesteld zijn schade nader te onderbouwen.

Wilt u meer weten over portretrecht of intellectuele eigendom?

Heeft u vragen over portretrecht, auteursrecht of ander intellectuele eigendom. Neem vrijblijvend contact op met ons via onderstaand contactformulier of bel ons op 078-200 13 14. Wij laten u dan meteen weten wat NewBaze voor u kan betekenen!

Meer informatie

De aanpak van NewBaze bij IE-zaken:

  • Onze oplossingen zijn praktisch en effectief
  • Oog voor uw specifieke organisatie en doelen
  • Wij maken heldere afspraken met u over de kosten
  • Altijd persoonlijk contact en korte lijnen
  • Wij helpen u de juridische valkuilen zelf te herkennen en te vermijden
×
NewBaze.nl maakt gebruik van cookies. Bij gebruik van onze website gaat u ermee akkoord dat we deze cookies plaatsen en daarmee gegevens verzamelen. Op deze manier krijgen we een goed beeld van u als bezoeker en kunnen we u een optimale gebruikerservaring bieden.
Lees meer over cookies