Verkoopvoorwaarden KLM ongeldig volgens Consumentenbond
Als een klant meerdere vluchten heeft geboekt en zijn eerste vlucht mist, dan annuleert de KLM ook de terugvlucht en/of vervolgvluchten. In de voorwaarden van de KLM is bepaald dat de klant dan geen geld terug krijgt voor het oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Wil de klant toch terug/verder vliegen, dan brengt de KLM extra kosten in rekening, die kunnen oplopen tot € 3.000,-.
Voorwaarden onredelijk bezwarend?
Volgens de Consumentenbond heeft de KLM een van de meest nadelige regelingen als de klant de eerste vlucht mist. Vrijwel alle grote maatschappijen hebben een no-showclausule in hun voorwaarden opgenomen. Bij andere maatschappijen kunnen klanten echter nog wel in overmachtssituaties gebruik maken van de andere boekingen als dit 24 uur van te voren wordt gemeld.
In Nederland is de KLM aan specifieke spelregels gebonden voor het hanteren van algemene voorwaarden ten aanzien van consumenten. In artikel 6:237 BW is een (zogenoemde "grijze") lijst opgenomen van bedingen, die vermoed worden voor consumenten onredelijk bezwarend te zijn. Die voorwaarden kunnen dan door de rechter vernietigd worden. De voorwaarde die de consument geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de toegezegde prestatie op te eisen, staat bijvoorbeeld op deze grijze lijst. De Consumentenbond heeft de KLM tot 12 december 2018 de tijd gegeven haar no-show beleid te schrappen of aan te passen.
Europese samenwerking
In Europees verband is de KLM gebonden aan beschermende regels voor consumenten op grond van de Europese Verordening (261/2004), met name in het geval van overboeking, annulering door de luchtvaartmaatschappij, vertraging en verlies of beschadiging van bagage. Ten aanzien van het no-show beleid is er helaas geen eenduidige Europese regelgeving van toepassing. Consumentenorganisaties in diverse landen hebben de handen ineen geslagen om te voorkomen dat er per land verschillende voorwaarden gaan gelden. Wij houden u op de hoogte als hierover nieuwe ontwikkelingen te melden zijn.
Wilt u meer weten over algemene voorwaarden?
Heeft u vragen over algemene voorwaarden? Neem vrijblijvend contact op met ons via onderstaand contactformulier of bel ons op 078-200 13 14. Wij laten u dan meteen weten wat NewBaze voor u kan betekenen!
Laat NewBaze uw algemene voorwaarden opstellen:
- Minder discussie met uw handelspartner
- Volledig toegesneden op uw organisatiedoelen
- Beter beschermd tegen aansprakelijkheden, onverwachte kosten en onnodige verplichtingen
- Aanpak specifieke risico's van uw manier van zakendoen
- Leesbare en begrijpelijke teksten
- Vaste prijsafspraken mogelijk