Handhaving wet DBA uitgesteld tot 1 januari 2018
De wet DBA heeft tot doel om schijnzelfstandigheid aan te pakken, door opdrachtgevers en opdrachtnemers verplicht te laten werken volgens vooraf door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten. Per 1 mei 2016 werd de verklaring arbeidsrelatie (VAR) in dat kader afgeschaft. In de praktijk bleek echter dat zich bij de Belastingdienst grote achterstanden ontwikkelden in de beoordeling van de toegezonden overeenkomsten. Ook bleek veel onduidelijkheid te bestaan over de reden, waarom de Belastingdienst heel veel overeenkomsten afkeurde. Dit leidde eind september van dit jaar al tot grote kritiek in de Tweede Kamer. De beloofde duidelijkheid die met de invoering van de wet DBA was beoogd, was ver te zoeken.
Uitstel, maar geen afstel
Wiebes belooft nu het komende jaar te gebruiken om de knelpunten bij de invoering van de Wet DBA aan te pakken. Tot 1 januari 2018 zullen geen boetes uitgedeeld worden voor overtreding van de wet DBA. Alleen opdrachtgevers die bewust en met kwade bedoelingen de beschermende bepalingen van het arbeidsrecht omzeilen, zullen worden aangepakt, aldus Wiebes. Meerdere werkgeversorganisaties, maar ook enkele zelfstandigenorganisaties hebben opgeroepen om de wet DBA in haar geheel af te schaffen, maar daar wil de staatssecretaris voorlopig nog niet aan. De wet blijft gelden, alleen het sanctioneren op basis van de wet wordt voorlopig uitgesteld.
Wilt u meer weten over het samenwerken met ZZP’ers of (model)overeenkomsten?
Wilt u geen risico’s lopen dat uw samenwerking achteraf wordt aangemerkt als een dienstverband, vraag dan advies over wat u beter kunt nalaten of juist goed op papier kunt zetten ten aanzien van de uitvoering van de werkzaamheden. Vraag een offerte aan via onderstaand contactformulier. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.
Met een overeenkomst van opdracht van NewBaze:
- Heeft u minder discussie met uw contractpartij
- Is deze volledig toegesneden op uw organisatiedoelen
- Bent u beter beschermd tegen aansprakelijkheden, onverwachte kosten en onnodige verplichtingen
- Worden specifieke risico's in uw branche aangepakt
- Krijgt u leesbare en begrijpelijke teksten
- Zijn vaste prijsafspraken mogelijk