Aanklacht tegen inbreuk fitnessmerk succesvol
HDD is als distributeur en agent voor Les Mills International Ltd., een wereldwijd opererend bedrijf dat fitnessprogramma’s, al dan niet gecombineerd met muziek, ontwikkelt en aanbiedt. De door Les Milss ontwikkelde fitnessprogramma’s hebben specifieke kenmerken en een eigen naam en worden periodiek vernieuwd. Les Mills verstrekt via tussenkomst van lokale agenten zoals HDD licenties aan sportscholen/fitnessbedrijven om de fitnessprogramma’s van Les Mills te kunnen doceren.
Bodypump en Sh’Beng geregistreerd als merk
Het trainingsconcept Bodypump van Les Mills houdt in dat onder leiding van een instructeur in groepsverband krachttraining wordt gedaan op muziek. Het trainingsconcept Sh’bam is een vorm van fitness in groepsverband zonder krachttraining. Les Mills heeft het beeldmerk en het woordmerk van Bodypump en Sh’bam geregistreerd.
HDD constateerde op de website van één van haar voormalig licentiehouders van de de Les Mills trainingsprogramma’s, dat eenzelfde lessen werden aangeboden onder de namen “Pump” en “Sh’Beng” en dat hiervoor sterk gelijkende beeldmerken werden gebruikt. HDD eiste een verbod op het verdere gebruik van de namen en bijbehorende beelden. Volgens de voormalig licentiehouder is HDD zelf geen merkhouder, dus niet bevoegd tot het verbieden van merkinbreuk. Ook voerde de sportschoolhouder aan, dat het woord “pump” verwijst naar het oppompen van de spieren en een algemeen gebruikte term in de fitnesswereld is, zodat deze term geen bescherming toekomt.
Rechtbank acht inbreuk aangetoond
De rechtbank is het met de sportschoolhouder eens dat het gebruik van het woord “pump” als zodanig niet kan worden verboden door Les Mills. De term heeft geen onderscheidend vermogen (meer) binnen de fitnesswereld. De rechtbank overweegt in dat kader dat van een inbreuk sprake is als teken en merk zodanig overeenstemmen, dat door het gebruik van het teken bij het in aanmerking komende publiek van de desbetreffende waren of diensten (directe of indirecte) verwarring kan ontstaan omtrent de herkomst daarvan. En juist door het gebruik van een bijna identiek beeldmerk ziet de rechtbank dit verwarringsgevaar. Het gevorderde verbod tot het gebruik van het woord- en beeldmerk wees de rechtbank dan ook toe.
Wilt u uw merk beschermen?
Overweegt u uw merk te registreren? Of heeft u uw merk al geregistreerd en zoekt u ondersteuning bij het aanpakken van anderen, die inbreuk maken op uw recht? Vraag de gratis checklist merkbescherming aan of vraag een offerte aan via onderstaand contactformulier voor een effectieve bescherming van uw merk.
De aanpak van NewBaze bij inbreuk op uw merk:
- U weet meteen wat uw rechtspositie is
- Wij kijken samen met u naar de mogelijkheden die het beste passen bij uw organisatiedoelen
- Onze oplossingen zijn praktisch en doeltreffend
- Wij maken heldere afspraken met u over de kosten
- Altijd persoonlijk contact en korte lijnen