John de Mol wint rechtszaak tegen Facebook
Vanaf oktober 2018 verschenen er op mediaplatform Facebook advertenties, waarin John de Mol en andere bekende Nederlanders reclame leken te maken voor de aankoop van bitcoins. De advertenties waren nep. Geen van de bekende Nederlanders hadden hun medewerking verleend aan deze dubieuze advertenties. De vele Nederlanders die na het zien van de advertenties bitcoins dachten te kopen, waren hun geld kwijtgeraakt zonder daadwerkelijk bitcoins te ontvangen.
Kort geding
John de Mol spande dit voorjaar een kort geding aan tegen Facebook omdat hij vond dat Facebook te weinig deed om de nep-advertenties van haar internetplatform te verwijderen. Hij eiste dat het Facebook zou worden verboden om de valse bitcoinadvertenties nog langer toe te laten. Ook wilde hij dat Facebook zou worden verplicht de gegevens van de adverteerders met hem te delen en om deze adverteerders voor altijd van Facebook en Instagram te verbannen.
Facebook verweerde zich in de procedure door te stellen dat niet van haar verlangd kan worden dat zij alle nepadvertenties weert. Facebook voerde aan dat nog harder optreden niet kan omdat zij als neutrale hostingdienst niet aansprakelijk is voor de op haar platforms opgeslagen informatie (de zogenoemde “safe-harbour” bepaling in de Europese Internetrichtlijn) en omdat het plaatsen van algemene filters niet is toegestaan. Ook zou het totaal weren van de betreffende advertenties technisch niet mogelijk zijn.
Facebook geen “doorgeefluik”
De rechtbank heeft dit verweer gepasseerd. Niet alleen met de tarieven, maar ook door zich actief te bemoeien met de vraag welke advertenties wel en niet op Facebook en Instagram mogen verschijnen, kan Facebook niet enkel als “doorgeefluik” worden aangemerkt. Een algemeen filterverbod is weliswaar wettelijk verboden, maar van Facebook kan wel verwacht worden dat zij zich actiever bezighoudt met het verwijderen en verwijderd houden van de nep-advertenties.
Ook voor wat betreft de technische beperkingen zal Facebook alles moeten doen wat in haar vermogen ligt om de advertenties te weren en te voorkomen dat deze weer opduiken. Het ligt op de weg van Facebook om maatregelen te treffen tegen het omzeilen van haar beleid, ook als dat technisch niet eenvoudig ligt, aldus de Rechtbank. Tenslotte heeft de rechtbank de vordering toegewezen om de gegevens van de adverteerders aan De Mol af te geven. Ook daarbij gaat het belang van de Mol boven het belang van Facebook of de adverteerders.
Wilt u meer weten over misleidende uitingen op internet?
Heeft u vragen over de bescherming van uw (handels-)naam tegen misbruik op het internet? Neem vrijblijvend contact op met ons via onderstaand contactformulier of bel ons op 078-200 13 14. Wij laten u dan meteen weten wat NewBaze voor u kan betekenen!